Tuning – sposób na zwiększenie osiągów samochodu

Tuning jest niewątpliwie marzeniem każdego mężczyzny mającego styczność z samochodami, bo w końcu każdy prawdziwy facet uwielbia pomruk silnika pod maską, oraz moment, gdy przyspieszenie wgniata go w fotel. Niewiele osób jest jednak świadoma, na czym polega i jak dużo korzyści, poza wspaniałymi doświadczeniami przynosi tuning mechaniczny.

Chiptuning, czyli jak poprawić producenta.
Tuning w ogólnym skrócie myślowym oznacza zwiększenie mocy i parametrów użytkowych silnika poprzez wymianę podzespołów na lepsze, a także lepszego ich zsynchronizowania. Producent samochodu zazwyczaj nie wykorzystuje jego mocy w 100% – zazwyczaj nie ze względu na ochronę silnika, lecz z powodów komercyjnych. Jako dla osoby zainteresowanej tematem, znane mi są fakty, w których samochody znacznie różniące się mocą, w rzeczywistości różniły się jedynie wgranym oprogramowaniem silnika. Niekiedy nie zmieniając żadnych części serca naszego samochodu, a jedynie oprogramowanie jesteśmy w stanie uzyskać nawet do 30% mocy więcej, właśnie poprzez lepszą synchronizację elementów silnika – tą część procesu tuningu nazywa się chiptuningiem.
Tuning mechaniczny – większe znaczy lepsze.
Chiptuning jest dobrym sposobem na zwiększenie mocy, gdy nie jesteśmy zbyt wymagający (nie zależy nam na dużym wzroście osiągów). Jeśli jednak chcemy osiągnąć więcej, jedyną możliwością jest tuning mechaniczny. Nie jest to niestety proces tak prosty jak modyfikacja oprogramowania – mechanik zajmujący się tym zagadnieniem musi doskonale wiedzieć, jakie podzespoły dobrać, aby maksymalnie zwiększyć osiągi silnika. Na stan ten wpływa wiele różnych podzespołów, jednak najważniejszym z nich (od którego zazwyczaj powinno się zacząć pracę) są wtryski paliwa. montaż wydajniejszych wtryskiwaczy powoduje możliwość doprowadzenia do silnika większej ilości paliwa, co oczywiście obfituje we wzroście mocy. Dodatkowo spalanie przy spokojnej jeździe nie wzrasta a przeciwnie spada. Kolejnym elementem, o którym nie należy zapomnieć, jest montaż większej turbosprężarki, co powoduje wzrost ilości powietrza „zasysanego” przez silnik czasami przy tym samym doładowaniu, co zwiększa efektywność spalania paliwa (jak wiadomo, aby nastąpiło spalanie, konieczna jest odpowiednia dawka powietrza). Z montażem turbosprężarki związany jest również montaż większego intercoolera – elementu chłodzącego powietrze doprowadzane do silnika. Jest to niezbędne, ponieważ ilość tlenu w zimnym powietrzu jest większa niż w ciepłym.
Czy to wszystko?
Podsumowując, trzy wymienione wyżej elementy są głównymi podzespołami wpływającymi na osiągi silnika, jednak w całym procesie tuningu znajduje się dużo więcej szczegółów mających wpływ na całokształt, o których nie wolno zapomnieć. Końcowym etapem każdego tuningu mechanicznego, jest strojenie nowo zamontowanych podzespołów poprzez omawiany wcześniej chiptuning, także jak widać te dwie pozornie odmienne dziedziny tuningu są ze sobą ściśle związane. Łącząc je w odpowiedni, przemyślany sposób doświadczony tuner zmieni każdy samochód nie do poznania.

Podobne wpisy o samochodach i transporcie:

About the author /


Related Articles

Ostatnie wpisy

Kategorie

Ostatnio dodane: